Lederuddannelse - Forebyggelse af stress som leder

Der er rigtig mange, der lider af stress som resultat af for mange opgaver på arbejdsmarkedet. Det går både ud over medarbejderen og virksomheden. Er du som leder stresset, kan det have stor påvirkning på dine medarbejdere. En stresset leder kan føre til, at der bliver truffet de forkerte beslutninger, der kan være mangel på overblik og koordination, og der kan opstå dårlig stemning på arbejdspladsen.

Det er altså både essentielt for en leder at undgå selv og blive stresset og samtidig sørge for, at ledelsesformen ikke er med til at udvikle stress hos dine medarbejdere. Her får du et par råd til både at forebygge stress hos dig som leder og hos dine medarbejdere.

Stressfri ledelse er overskuelig ledelse

Som leder skal man have mange bolde i luften hele tiden. Man skal have overblik over mange forskellige opgaver, mennesker og situationer. Derfor er ledere også meget udsatte for at blive ramt af stress. Det kan derfor være en god idé som leder at tage sine forbehold og fokusere på de ting, der kan modvirke stress.

Det er som leder ekstra vigtigt at fokusere på sit eget velbefindende på arbejdspladsen. Som leder er du nemlig forgangsbillede for dine ansatte. Er du stresset, vil dine medarbejdere kunne mærke det. Både på dit humør, men også på dine evner som leder. Det har nemlig stor indvirkning på dine evner til at have overskud, tage de rigtige beslutninger, være opmærksom og til stede og meget mere.

Der er heldigvis hjælp at hente, hvis du vil forebygge at blive ramt af stress. Et godt redskab er at tage et kursus henvendt mod forebyggelse af stress. Her vil du få nyttige redskaber til at forebygge både stress hos dig som leder, men også hos dine medarbejdere. Det kan vise sig at være en god investering på sigt.

God ledelse skaber glade medarbejdere

Din lederstil har stor betydning for, hvordan dine medarbejdere trives på arbejdspladsen. En god og opmærksom leder skal være med til at skabe et stressfrit arbejdsområde og hjælpe medarbejderne med at finde en passende balance mellem arbejdsopgaver og tid.

Din lederstil har en indvirkning på, hvordan dine medarbejderes stressniveau påvirkes. Nogle af de ting, du som leder kan gøre for at sikre bedre trivsel, er at være opmærksom på dine medarbejdere. Vis at du er der for dem, og at du anerkender deres arbejde og dem som personer. Ofte kommer stress hos medarbejdere af for mange arbejdsopgaver, der bliver kastet ned over hovedet på dem på én gang. Lyt til din medarbejder og sørg for at de ikke bliver overøset med mange uoverskuelige opgaver på én gang.

Vær også klar i dine forventninger til dine medarbejdere. Har medarbejderen svært ved at udføre opgaverne korrekt som følge af dårlig vejledning, kan det føre til, at medarbejderen vil føle sig utilstrækkelig. Sørg i stedet for at dine medarbejdere føler, at de kan sige fra over for dig eller fortælle dig, hvis de ikke føler sig helt trygge ved opgaven. God kommunikation og ledelse er vejen til en god arbejdsplads.

0 svar

Skriv en kommentar

Vil du være med i debatten?
Skriv gerne en kommentar!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *