LEDER: Dette definerer en god leder ifølge medarbejderne

LEDER - Dette definerer en god leder ifølge medarbejderne

Et godt forhold mellem den ansatte og lederen er vejen frem til en god og effektiv arbejdsplads. Godt samarbejde kræver respekt og god kommunikation.

Der er meget, du som leder kan og skal være opmærksom på, hvis du vil sikre en glad og effektiv arbejdsplads. Her præsenteres du for fem ting, som dine medarbejdere vil rose dig for som leder.

Bliv en god leder med disse fem tips

Det kan være svært at finde ud af, hvad du egentlig skal gøre for at blive en god leder. Men hvem er mere oplagt at spørge end medarbejderen selv? Her får du fem tips til, hvordan du ifølge de ansatte kan blive den allerbedste leder.

Vær tydelig omkring arbejdsmoralen

Det skal være muligt for alle at befinde sig på arbejdspladsen uden at være i tvivl om, hvordan tingene skal gøres. Sæt derfor tydelige rammer for, hvordan I gør tingene på stedet, og hvilke forventninger I har til hinanden. Det skaber tryghed for medarbejderen og gør det nemmere at undgå ærgerlige misforståelser.

Anerkend dine medarbejdere

De fleste medarbejdere vil gerne gøre det godt på deres arbejde. Både for deres egen selvværds skyld, men også for at vise sit værd over for kollegaerne og dig som leder. Hvis du vil sørge for, at dine medarbejdere trives i deres arbejde, er det altså vigtigt en gang i mellem at anerkende de enkelte medarbejdere. Viser du, at du sætter pris på deres arbejde, vil du formentlig også se mere glade og arbejdsvillige ansatte.

Gem dit ego væk

Nogle ledere har tendens til at leve højt på deres status som leder. Det kan være, at de føler sig højere hævet end deres medarbejdere og derved bliver mere en slags konge, end den der skal lede deres medarbejdere. Det kan godt være, at du er højere stillet end dine ansatte, men lad være med at udnytte det. Ingen gider at arbejde for en arrogant leder, der føler sig bedre end alle andre. Det skaber et dårligt arbejdsmiljø og ulighed på arbejdspladsen.

Vis omsorg for dine medarbejdere

Som leder er det vigtigt, at du har fokus på dine medarbejderes trivsel. De er trods alt en vigtig forudsætning for, at virksomheden kan køre rundt. Anerkend de kompetencer dine medarbejdere har, og fordel opgaverne, så de passer til den enkelte medarbejders arbejdsområde. Det viser dine medarbejdere, at du har sat dig ind i, hvad de er gode til, og hvad de gerne vil arbejde med.

Samtidig lægger mange medarbejdere vægt på, hvorvidt der bliver taget hensyn til dem. Har din medarbejder en svær periode? Så udvis empati og omsorg for medarbejderen. Når de viser dig tillid og kommer til dig med deres problemer, så vis, at du bekymrer dig og tager dem alvorligt.

Lav retningslinjer for at sikre en god tone

Et godt arbejdsmiljø kræver, at alle medarbejdere føler sig godt til rette på stedet. Det kan du opnå ved at sikre en god omgangstone i virksomheden. Gør det klart for dine ansatte, hvordan man skal snakke til hinanden og introducér fælles regler og bestemmelser for virksomheden.

 

 

0 svar

Skriv en kommentar

Vil du være med i debatten?
Skriv gerne en kommentar!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.