Alle topledere får brug for en hofnar - Boersen - Artikel - Lederuddannelser og lederkurser

Den nar sidder i dag ofte placeret i HR-afdelingerne rundt omkring i landets virksomheder og organisationer, og her må vedkommende gerne blive siddende. Men hvis rollen skal have nogen som helst effekt i fremtiden, skal den ændres væsentligt.

I sin tid etablerede man HR-afdelinger med det formål, at nogen skulle hjælpe medarbejderne og sikre god trivsel på arbejdspladserne. HR-tropperne skulle være bindeled mellem ledere og medarbejdere samt agere som en slags coach mellem fodfolket og ledelsen. Siden skulle Human Ressourcerne så også være forretningsorienterede, så de kunne bidrage til bundlinjen. Men medarbejderne blev ikke gladere, og HR var mest en irriterende blindtarm i organisationsdiagrammet, end de var en indtægtskilde. Lederne havde heller ikke tæft for at udnytte HR-folkenes kompetencer og lade dem komme til de vildt vigtige opgaver.

Synd.

I dag er mange virksomheder og organisationer i tvivl om, hvad de skal stille op med det departement, der alligevel ikke formåede at skabe arbejdsglæde hos medarbejderne og forløse skjulte potentialer i staben. Her mange år efter beta-versionen af HR er det blevet evident, at deres modeller, måleinstrumenter, tests og ledelsesværktøjer ikke rigtigt batter noget. Konstellationen har med andre ord spillet fallit. Derfor tror knap ni ud af ti virksomhedsledere ikke på deres HR-afdelinger, viser en undersøgelse i Harvard Business Review, hvor 28.000 ledere har deltaget.

Ledere har brug for en beslutningsrådgiver – ikke en klassisk HR-medarbejder

Ledere er først og fremmest ansat til at tage gode beslutninger. Men hver dag begås der desværre alvorlige fejl inden for den disciplin. Når det sker i toppen af ledelseslagene, udgør det et stort problem. Men mange af os går rundt og tror, at vi tager beslutninger baseret på analyser, dokumentation og modne overvejelser. Sandheden er imidlertid, at (næsten) alle beslutninger træffes på intuition og medfødte instinkter, som formes af følelser, sindstilstand, værdier, stressniveau, sociale forhold og tidligere erfaring. Ligesom der også ligger forsigtighed, bagklogskab og beslutningstræthed bag mange af de fejlbeslutninger, der tages hver dag. Når de fejlbeslutninger foretages af topledere, er det meget alvorligt, og derfor skal de have kvalificeret hjælp fra en funktion meget tæt på dem.

Her kommer hofnarren så ind i billedet

Middelalderens hof havde en hofnar ansat, hvis privilegie og indirekte magt førte til mange reviderede beslutninger fra hoffets side. Gennem tilladt åbenmundethed og let provokation påvirkede narren hoffet til nye overvejelser.

I dag kender vi rollen fra politikerens spindoktor, som er en slags skyggeminister eller dukkefører, der bag scenen udtænker strategien i spillet om den politiske magt. Topledere har slet ikke brug for den klassiske HR-ydelse og sparring, men skal derimod have en reel udfordrer, der i tæt parløb med lederen kan sætte kursen samt rette den ind, når dette er nødvendigt.

Til den opgave bliver narrens primære forpligtelse at hjælpe toplederen med at:
– Observere organisationskulturen og transformere kulturen
– Udfordre og føde beslutningsgrundlag
– Skabe nødvendige dagsordner
– Være i tæt dialog med mellem- og linjeledere og tillige med medarbejdere
– Holde sig orienteret om strategier, processer, politikker, projekter og arbejdsgange på tværs af organisationen
– Følge mål og retning
– Orientere sig om kunde- og samarbejdspartneres interesser
– Koble IT tættere sammen med andre afdelinger
– Navigere i daglige opgaver og udfordringer.

Men udover at være en forlænget arm samt en provokatør med saltbøssen rettet mod lederens…

Læs hele artiklen om “” her: https://ledelse.borsen.dk/artikel/1/379106/alle_topledere_faar_brug_for_en_hofnar.html

0 svar

Skriv en kommentar

Vil du være med i debatten?
Skriv gerne en kommentar!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *