Feedback Lederudviking - Blander du dig - Lederuddannelse

3 gode råd til, hvad du skal være opmærksom på, når du som leder vil blande dig.

Du hører en af dine medarbejdere sige til en kollega, at han vil have hendes input på en leverance NU? Du kan se at kollegaen bliver presset. Blander du dig?

Du hører to af dine medarbejdere tale dårligt om en beslutning, den øverste ledelse har truffet. Blander du dig?

Skal jeg blande mig?

Det er sikkert et spørgsmål, du som leder indimellem, stiller dig selv. Blander du dig unødigt, tager du måske initiativet og beslutningskraften fra den enkelte. Medarbejderen føler sig måske overvåget og usikker på, om du har tillid til hans evner og integritet. Det kan påvirke hans tillid til dig og i sidste ende hans motivation, arbejdsglæde og resultatskabelse. Blander du dig ikke, er der måske nogen, der presses unødigt og du kan være med til at understøtte en usund kultur. Det er jo heller ikke noget, du som leder ønsker.

Så hvad skal du? Hvornår skal du blande dig og hvornår skal du ikke? Det er ikke altid et simpelt svar på….

At blande sig handler om at gribe ind i en situation, som foregår imellem andre og som du kun anskuer på afstand. Du er ikke en del af situationen og du kender derfor heller ikke alle perspektiver. Hvornår du skal gribe ind og blande dig, afhænger således af flere faktorer. Det afhænger af situationen, der afhænger af hvem du er som person og det afhænger i lige så høj grad af medarbejderne og hvem de er. Desuden afhænger det af den relation og det samspil, der er mellem jer.

At have en tillidsfuld relation er vigtig

Når vi blander os i hinandens ”business” er tillidsniveauet et vigtigt parameter at navigere efter. Det er således et vigtigt element, du som leder, altid skal have in mente. Et godt tillidsniveau understøtter, at du kan gribe ind og blande dig i, hvad dine medarbejdere laver med en større sandsynlighed for at opnå et godt resultat.

Har vi tillid til hinanden, er vi mere tilbøjelige til ærligt at sige, hvad vi tænker og føler. Vi bliver heller ikke ramt så nemt på vores følelser. Skulle vi blive ramt, får vi ofte hurtigere ryddet op, for det er ikke så farligt og ”han mente det jo nok ikke så slemt”. Når tilliden til den anden er på plads, giver det ikke så meget indre støj når vi modtager konstruktivt kritisk feedback. Modsat kan være tilfældet, når vi ikke har en tillidsfuld relation. Her får den indre støjmaskine ofte mere plads: Hvad blander hun sig for? Er det for min skyld eller hendes egen? Jeg har nok lavet en fejl? Jeg er heller ikke dygtig nok… Når der er for meget indre støj, er der risiko for, at vi lukker af og stopper med at lytte.

Hvis du som leder, ikke forholder dig til tillidsniveauet inden du griber ind og blander dig risikerer du, at du opnår den modsatte effekt end det du ønskede; på en konstruktiv måde at få sat en stopper for en uhensigtsmæssig adfærd og at hjælpe til en bedre samarbejdskultur. Hvis der er lav tillid imellem dig og dine medarbejdere, er der risiko for at de lukker af, ikke lytter og/eller drager forkerte konklusioner, når du griber ind og blader dig i en situation – og så er du lige vidt…

3 måder du kan øge tillidsniveauet

Her er 3 måder du kan booste tillidsniveauet mellem dig og dine medarbejdere, så du – sagligt og konstruktivt – kan gribe ind og blande dig, når det er på sin plads uden at skabe unødig støj:

  • Vis løbende respektfuld interesse for dine medarbejderes faglige og personlige rum. Skriv vigtige ting ned, så du husker dem. Når vi føler os set og hørt er det med til, at tilliden mellem os vokser.
  • Hold øje med hvad du lover og følg op, hvis du ikke kan overholde aftaler. Du viser, du er til at regne med. Det øger trygheden for den enkelte og er med til at tilliden mellem jer vokser.
  • Vær opmærksom på rammerne, når du beslutter dig for at blande dig i en situation. Skab – hvor det er muligt – gode og trygge rammer. Måske kan du trække medarbejderen til side eller gå ind i et tilstødende lokale. Der er større chance for at modtageren kan tage et kritisk budskab ind, hvis I taler sammen uden, at andre overhører samtalen.

Endeligt skal du være opmærksom på, at tillid altid skal opbygges i nye personlige relationer. Det er en gensidig proces og tilliden skal derefter løbende vedligeholdes.

Vil du læse mere?

Artiklen er skrevet af ledelsesrådgivere Mette L. Stockmarr og Nina A. Kongshaug der er erfarne konsulenter med en organisationspsykologisk baggrund kombineret med en solid ledelseserfaring og forretningsforståelse fra både private og offentlige virksomheder. Vi brænder for at styrke ledelseskvaliteten og bidrage til, at de menneskelige dynamikker får en stemme i ledelse. Vi udvikler helhedsorienterede og professionelle ledere, der med overskud og glæde i hverdagen bidrager til mere effektive virksomheder

Har du lyst til at læse mere om relevante ledelsesfaglige temaer, kan du finde flere artikler på www.linkedin.com/company/styrk-dit-lederskab. Du er også meget velkommen til at følge vores side.

0 svar

Skriv en kommentar

Vil du være med i debatten?
Skriv gerne en kommentar!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *