LEDER: Der er langt flere krav til ledere i dag end tidligere
Ser man tilbage på de seneste årtiers udvikling i lederrollen, så er følgende tydeligt: Det er nemlig blevet langt mere kompliceret at være leder i dag.
At være leder har aldrig været det letteste job – og de seneste årtiers udvikling på ledelsesområdet har på ingen måder gjort det mindre udfordrende at være leder nu end tidligere.
Ledere nu om dags har flere fokusområder end for 10-30 år siden. Kompleksiteten i nutidens lederrollen afspejler sig bl.a. i mange forskellige ”regnskaber” som der skal leveres overskud i. For 10-30 år siden kunne lederne næsten nøjes med at fokusere på den økonomiske bundlinie. Der kunne lederne optimere driften af egen afdeling eller gruppe, og ledelsesstilen kunne være mere kold og barsk – og det var ekstra tydeligt at der var en form for magt i at være leder.
Ledere med mange bundlinier
Ledere skal nu om dage have fokus på mange bundlinier, både den traditionelle med økonomien – men også ”bundlinier” inden for klima, socialt ansvar, etik og personale. Ledere, uanset ledelsesniveau, forventes ligeledes at være en integreret del af virksomhedernes fællesledelse. Og så har nutidens ledere cirka kun den magt som medarbejderne giver dem – lederne er i dag langt mere afhængige af medarbejderne end hvad der er modsat. Medarbejdere flytter lynhurtigt arbejdsplads i dag end tidligere – og det være sig oftest på grund af dårlig ledelse, dårlige opgaver og højere løn et andet sted.
Ledernes dagligdag er bl.a. blevet kompliceret som følge af mange nye opgaver og ansvarsområder. De ”lette” gamle dage nærmest kun ét fokusområde – nemlig de sorte tal på bundlinien – er væk, og nu skal lederne multitaske og excellere på alle mulige måder – både for at gøre virksomhederne og medarbejderne glade. Udfordringerne i dag kan helt uventet dukke op som trolden af en æske og strømme imod lederne fra alle verdenshjørner samt spænde over mange forskelligartede fag.
Ledere med mange ledelsesroller
Ledere i dag har mindst 5 ledelsesroller: de skal lede nedad, hvor typisk en afdeling eller gruppe skal håndteres ansvarsmæssigt. De skal lede indad, hvor lederen selv og afdelingen eller gruppen følelsesmæssigt skal ”være med” og ”mærke” opgaverne. De skal lede opad i forhold til at være ambassadør og en del af virksomhedens overordnede ledelsesretning, udvikling og strategi. De skal lede udad for at stå stærkere over for et samfund i stor udvikling og med ønske om tættere relationer. Slutteligt skal de internt lede på tværs for at minimere dannelsen af siloer i virksomheden.
Ledere i dilemma
Ledere i dag skal håndtere mange- og forskelligartede opgaver og problemstillinger, som sjældent kommer ét sted fra – oftest ”skydes” der fra mange retninger på én gang. Sådanne oplevelser gør jobbet som leder yderst udfordrende nu om dage. En firkantet tilgang til opgaver og problemstillinger virker ikke mere. Det kræves at ledere kan sætte sig ind i og forstå de dilemmaer, som kommer deres vej, og på baggrund af mange – oftest hurtige – tanker og analyser kan gennemføre afbalancerede beslutninger og handlinger.
Ledere kan ret hurtigt komme til at stå i et dilemma grundet de mange bundlinier, som der skal fokuseres på og tages hensyn til – også på grund af dagligdagens dilemmaer med opgaver og problemstillinger.
Hvem sagde: ”at være chef er det nemmeste i hele verden”?
Skriv en kommentar
Vil du være med i debatten?Skriv gerne en kommentar!