Gør det. Sig ja. Spring ud i det. Næsten uanset hvor travl, uoverskuelig og hvidglødende en hverdag, du har som offentlig leder, bør det sjældent være grund nok til at takke nej, når du får mulighed for at gå i krig med en lederuddannelse. Effekterne kan nemlig ofte mærkes allerede få måneder efter man har sat ved lederskolebænken. Så klart og entydigt kan man faktisk sammenfatte meldinger og anbefalinger fra en række offentlige ledere, som Væksthus for Ledelse har interviewet gennem det seneste halve år. De 10 interviewede ledere er alle sammen i gang med Den offentlige Lederuddannelse, DOL, som […]

Der er fuld kraft på efteruddannelsen af de offentlige ledere. Og krav og forventninger til udbyttet er højt. Men hvad får lederne reelt ud af uddannelsen? Det spørgsmål er udgangspunktet for et speciale, der viser, at der er gevinster, men også forbedringspotentiale, når offentlige ledere sættes på skolebænken. Når der opstår dårlige sager i den offentlige sektor, er løsningen ofte at sende lederen på skolebænken. Lederuddannelse er blevet et mantra i debatten om en bedre offentlige sektor, men paradoksalt nok findes der lidt viden om, hvilke effekter lederuddannelserne har. Vores undersøgelse viser, at lederuddannelserne uden tvivl giver stærkere lederidentitet og […]

Den gode leder skal kunne alt lige fra at omsætte og implementere forandringer, inddrage og motivere medarbejderne til at udtænke kreative løsninger og tage et ledelsesmæssigt ansvar. Spørgsmålet er, om en lederuddannelse på diplomniveau klæder lederne på til at kunne honorere den lange liste af krav. Mere end 12.000 offentlige ledere forventes at have gennemført en lederuddannelse på diplomniveau inden for et par år. Men giver den massive satsning på at uddanne lederne også bedre ledelse? Det spørgsmål søger Elvi Weinreich at afdække i sin ph.d. afhandling på CBS. På Forum for offentlig ledelse og styring konference (SLIP) den 15. […]

Lærere og pædagoger kræver nu, at kommunale arbejdsgivere sørger for og finansierer ledelsesuddannelse, som den enkelte leder hidtil selv har måttet betale. Ledere i det offentlige må i dag selv både tage initiativ til og – for manges vedkommende – også betale for lederuddannelse. Det viser en netop offentliggjort undersøgelse fra hovedorganisationen FTF, der bl.a. tæller lærernes, pædagogernes og sygeplejerskernes fagforeninger. Danmarks Lærerforening betegner undersøgelsens resultat som rystende og kræver nu forpligtende aftaler med de kommunale arbejdsgivere om efteruddannelse af skolelederne finansieret af arbejdsgiverne. Det samme gør pædagogernes fagforening, BUPL, på vegne af børnehavelederne. Næsten ni ud af ti offentlige […]

Danmark har fået sin første lederuddannelse, der udelukkende satser på kvindelige studerende. Ganske enkelt fordi der er et marked, lyder begrundelsen fra de to initiativtagere. Vfactor hedder uddannelsen, der nu er blevet meritgodkendt, så de studerende kan forlade den med et officielt eksamensbevis ved hånden. Det skriver magasinet CV. Uddannelsen er oprettet med ren forretning for øje, indrømmer den ene af stifterne, Susan Binau. “Vi kunne se et marked. Vi er jo forretningskvinder,” siger hun med den tilføjelse, at både hun selv og den anden initiativtager, Charlotte Pedersen, også er interesserede i at få ændret på den skæve kønsfordeling på […]

Som leder er man aldrig færdiguddannet, og det skal tænkes med, når en lederuddannelse specielt for ingeniører skal sættes sammen. Det er Ingeniørens Lederpanel fuldstændig enige om. Hvordan skal en uddannelse strikkes sammen, hvis den skal gøre ingeniører til velkvalificerede ledere? Hvad skal der fokuseres på, og hvilken form skal uddannelsen have? Sådan lød udfordringen, da Ingeniøren samlede medlemmerne af sit Lederpanel og bad dem komme med et bud på ‘den perfekte lederuddannelse for ingeniører’. Medlemmerne af Lederpanelet har alle et lederjob, men de repræsenterer forskellige brancher, forskellige niveauer i organisationernes hierarki og kommer fra de fleste egne af landet. […]