DEBAT: Ledelseskraft viser sig ved, at medarbejderne er handlekraftige og forandringsfleksible i deres daglige virke. Fremtidens organisationer har ikke brug for formelt udpegede ledere, men at medarbejdere tager ledelse på sig, skriver Martin Nielsen. Regeringens Ledelseskommission er netop kommet med sine anbefalinger. I anbefaling 20 skriver Ledelseskommissionen: ”Offentlige ledere skal være i kontakt med det, de leder. Mange steder er ledelsesspændet alt for stort og skal gøres mindre ved at indsætte flere ledere eller arbejde med organiseringen på andre måder.” Men spørgsmålene er, om der bare er brug for endnu flere offentlige ledere, eller om vi bør stille os selv […]

En decideret uddannelse i “Kundefokuseret ledelse” er et “Missing link” i mange virksomheders uddannelse af deres ledere. I bl.a. disse tidligere artikler: “Knæk kundetilfredshedskurven og få en forbedret bundlinje. 8 konkrete anbefalinger” “HR-funktionens 10 bidrag til en kundeorienteret kulturudviklingsproces” “7 aktuelle, udfordrende spørgsmål til strategi- og budgetprocessen” og “Customer Experience Management – Implementering trin for trin i praksis” har jeg hejst flaget, om hvorvidt en decideret uddannelse i “Kundefokuseret ledelse” er et “Missing link” i mange virksomheders uddannelse af deres ledere. Dette skal ses i forhold til, hvor højt mange virksomheder på den ene side prioriterer kundefokus og kundetilfredshed og […]

Med begrænset effekt har samfundet allerede brugt 800 millioner kroner på at uddanne offentlige ledere, påpeger Digmann og Petersen i en opfordring til at Ledelseskommissionen ser ledelse som en profession. Regeringen har nedsat en ledelseskommission, der skal komme med anbefalinger til, ”hvordan ledelse i den offentlige sektor kan blive endnu bedre.” Det er godt at få fokus på offentlig ledelse, men det er – som omtalt i Den Offentlige – ikke første gang offentlig ledelse skal have et løft. For 10 år siden blev kvalitetsreformen iværksat målrettet det offentlige arbejdsmarked med fokus på offentlig ledelse. Et af målene var at […]

Da der for nyligt blev udnævnt ny skatteminister, blussede en klassisk misforståelse op: jo højere uddannelse, desto bedre minister. Intet kunne være mere forkert. Som minister skal man kunne lede et ministerium, man er ikke ansat til at sagsbehandle, men til at lede. Jeg erindrer en samtale for nogle år siden med en dengang 21-årig kvinde. Hun var studerende og havde været ansat på en restaurant – for at hjælpe med at servere. Hun berettede om en oplevelse på restauranten. Der skulle være julefrokost. En stor gruppe læger fra nogle hospitalsafdelinger i byen skulle fejre julefrokost. Hun levede dengang i […]

Hos Ledernes KompetenceCenter har vi en lang række lederkurser og –uddannelser, der er målrettet dig som leder. Vi har samlet et par gode råd til dig, hvis du er i tvivl om, hvad der er det rigtige valg af lederuddannelse for dig. Vi har specialiseret os i at rådgive ledere om, hvilken uddannelse der bedst matcher deres behov for kompetenceudvikling – og her har vi samlet nogle af de spørgsmål, vi typisk berører i vores sparringssamtaler. Vi håber, at det også kan hjælpe dig til at blive klogere på, hvilken uddannelse du skal vælge. Hvilket udsagn passer bedst på dig? […]

Over halvdelen af lederne i det offentlige er ikke uddannet til at stå i spidsen for en større ledergruppe. Det viser en undersøgelse, som hovedorganisationen FTF har fået lavet. De skal stå i spidsen for politifolk, sygeplejersker eller socialrådgivere, men under halvdelen af cheferne i det offentlige har aldrig været på kursus i at være leder. Kun 43 procent af lederne i det offentligt har en lederuddannelse. Værst ser det ud på det statslige område, hvor kun 35 procent af de daglige ledere i hæren, politiet eller på skattekontoret har taget en diplom- eller masteruddannelse i at lede. Rystet over […]

Har en lederuddannelse som f.eks. MBA ikke ført til væsentlige karrierehop, fortæller den historien om uforløste karriere­ambitioner – og den slags skræmmer kommende arbejdsgivere, lyder det fra headhunter. At kunne skrive MBA på cv’et er for mange det ultimative kvalitetsstempel. Det vidner om ambitioner, målrettethed og arbejdsiver. Men går karrieren i stå, så snart eksamensbeviset er i hus, kan MBA-stemplet virke direkte kontraproduktivt. En MBA, der blot samler støv på cv’et, vil straks springe i øjnene på en headhunter, fortæller partner i rekrutteringsvirksomheden Selsøe Juncker ApS Helle Selsøe, som har over 20 års erfaring med at udvælge ledere og specialister […]

Vejen til at blive leder går ofte gennem intern forfremmelse, viser en undersøgelse. Men hvad er det, man skal fokusere på i hverdagen, hvis man gerne vil opdages og avancere? Her får du en række gode råd fra direktør i IDA Learning, Peter Leth. Går du med en drøm om at klatre op i organisationen og få mere ansvar? Så kan det faktisk være en god idé at holde skarpt et fokus på det, du er i lige nu. Men hvad gør du helt konkret, hvis du gerne vil ses som potentiel leder på din arbejdsplads? Direktør i IDA Learning, […]

KOMMENTAR. Måske! Men det forudsætter, at man skaber de bedst mulige forudsætninger for at kunne anvende det, man har lært, hvilket ikke altid er tilfældet i dag. En leder har brug for opbakning. Men hvordan opnår man den? Og hvordan bliver man en god leder? Er lederuddannelser svaret? Det globale marked for uddannelser og kurser til offentlige og private ledere er en milliardforretning. Alene i USA blev der i 2013 brugt cirka 14 milliarder dollars (99 milliarder kroner) på kurser og uddannelser til ledere. Det er en fordobling af udgifterne på bare 15 år. I Danmark anslås beløbet at være […]

Lederne oplever selv, at de bliver bedre ledere, når de tager en lederuddannelse. Det viser tidligere undersøgelse fra bl.a. EVA. Spørgsmålet er imidlertid, om den positive effekt af uddannelserne også kan aflæses andre steder. Derfor vil EVA undersøge, om lederuddannelse på diplomniveau har haft en effekt på sygefravær hos lærerne og faglige præstationer på grundskoleområdet. Som en del af trepartsforhandlingerne blev det i 2007 besluttet at give alle offentlige institutionsledere ret til at tage enten en diplomuddannelse i ledelse eller den offentlige lederuddannelse. Mere end 12.000 offentlige ledere forventes at have gennemført en lederuddannelse på diplomniveau i de følgende år, […]