Stefan Valentin Christensen er næsten færdig med sin bachelor i international hospitality management. – Hvilket job jeg får senere er ikke så vigtigt – så længe jeg kan skabe oplevelser for andre mennesker, mener han RANDERS: International hospitality manager. En ikke helt mundret titel. Men når man taler med Stefan Valentin Christensen (25), der kun er et mulehår fra at afslutte netop denne videregåendeuddannelse på Erhvervsakademi Dania i Randers, er han ikke i tvivl: Uddannelsen handler om at blive klædt på til at skabe gode oplevelser for andre mennesker. Uddannelsen, der varer halvandet år, er en overbygning på erhvervsakademiernes toårige […]

Lederuddannelser er populære, og mange unge har et lederjob på ønskelisten. Det ser man blandt andet på CBS. Eksperter vurderer, at en kombination af uddannelse og praktisk erfaring er det optimale. Flere nye lederuddannelser er blevet oprettet på de danske universiteter de seneste to år, viser en optælling fra Berlingske Research. En af dem er »Erhvervsøkonomi og projektledelse,« der ligger inden for området Ledelse og Organisation på Copenhagen Business School (CBS). Den blev oprettet i 2013, og allerede i år fik den flere end 1.000 ansøgninger, men er det en direkte vej til et lederjob? Der er mange eksempler på, […]

LEDELSE: Finansministeriet står i spidsen for en omfattende satsning på ledelses- og talentudvikling i centraladministrationen. Embedsmænd skal tænke helhedsorienteret, men ikke nødvendigvis finansministerielt, siger departementschef Martin Præstegaard. Centraladministrationen er i disse år i fuld gang med at professionalisere ledelses- og talentudviklingen for embedsmænd og chefer i ministeriernes departementer og styrelser. Med Finansministeriets departementschef, Martin Præstegaard, i spidsen iværksætter Finansministeriet og Moderniseringsstyrelsen således i disse år flere projekter, der har det fælles mål at styrke ledelseskompetencerne og helhedsorienteringen hos høj og lav på Slotsholmen. Allerede i 2014 søsattes det såkaldte Spot-program, et elite-forløb for en lille skare af karriere-embedsmænd, der har […]

Der er ofte afgrundsdyb forskel på, hvordan ledere og medarbejdere opfatter den ledelse, der udføres i organisationen. Lederevalueringer skal derfor bruges med omtanke, viser forskning fra Aarhus BSS, Aarhus Universitet. Ledere i både den private og offentlige sektor er ofte til eksamen, og deres ledelse bliver vurderet med jævne mellemrum. Det sker gennem evalueringer blandt andet hos lederen selv og hos lederens medarbejdere, og evalueringerne bliver flittigt brugt til at vurdere og sammenligne ledernes individuelle indsatser, til at belønne enkelte ledere og til eventuelt at forbedre ledelsen i organisationen. ”Problemet er, at vi ved, at lederevalueringerne afspejler andet end den […]

Lederuddannelse - Krybdyrshjernen bestemmer effekten af dit lederkursus

Vær ærlig overfor dig selv, og erkend hvis du ikke er den leder, du gerne vil være. Vil du udvikle din lederstil, så gør det for din egen skyld, ikke for andres. Skab den indre drivkraft der motiverer dig til at lede på en ny måde, og kom i gang med at træne. Først når du bryder din komfort-zone, er din udvikling i gang. Følger din lederudviklingsmetode ikke ovenstående principper, vil du modarbejde den måde din hjerne fungerer på. Hvis du til gengæld forstår at bruge hjernens funktion til din fordel, vil du med fokus i en kort periode, kunne […]

Formanden for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal, glæder sig over, at flere års arbejde nu bærer frugt i form at en grunduddannelse på diplomniveau til fremtidens skoleledere. ”Den nye skolelederuddannelse henvender sig til fremtidens ledere, og der er lagt vægt på personligt lederskab, men også jura og økonomi, som har været helt fraværende på uddannelsen de seneste 10-12 år”, siger formand for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal, der selv har haft mere end en finger med i spillet i det årelange arbejde med den nye moduluddannelse. Skoleledelse er en kompleks opgave. Skoleledere har et stort ansvar. Og jobbet er ikke sammenligneligt med andre lederopgaver […]

Erhvervsakademiet MidtVest opretter ny lederuddannelse på akademiniveau ved Innovest i Skjern. SKJERN: Nu behøver du ikke drage uden for kommunegrænsen, hvis du vil tage en videregående lederuddannelse. Erhvervsakademi MidtVest tilbyder nemlig ledelseskurserne “Ledelse i praksis” og “Projektledelse” ved Innovest i Skjern. Kurserne er en del af akademiuddannelsen i ledelse, som egner sig til personer, der ønsker opkvalificering, mens de arbejder. – Vi glæder os utroligt meget til at komme i gang i Skjern, og vi ser frem til at møde, sparre og udvikle i samarbejde med de mange vestjyske ledere, siger chefkonsulent Peter Jørgensen, Erhvervsakademi MidtVest. Erhvervsrådet i Ringkøbing-Skjern Kommune […]

Der findes god ledelse, og der findes dårlig ledelse. Og så findes der ikke-ledelse, som er en særlig afart af dårlig ledelse. Almindeligvis mener jeg ikke, at der er så meget læring i de dårlige cases, men med hensyn til ikke-ledelse kan det være hensigtsmæssigt at spotte tegn, indikationer og signaler så tidligt som muligt. Det er et interessant spørgsmål, om man kan måle ledelseskvaliteten igennem de følelser, som ledelses-forholdene skaber på arbejdspladsen. Hvordan mon ledelsesforholdene kan karakteriseres, hvis der primært er positive følelser, eller hvis der primært er negative? God ledelse. Dårlig ledelse og ikke-ledelse skaber forskellige følelser i […]

Lederens personlige lederskab og følelsesmæssige intelligens er afgørende for, hvordan konkrete ledelseskompetencer kommer i spil, og for håndtering af de udfordringer og kriser, som naturligt opstår på en arbejdsplads og mellem mennesker. Konsekvensen af at forsømme lederens personlige kompetencer kan være dårlig ledelse eller undladt ledelse, med tiltagende stress blandt medarbejderne som konsekvens. Samtidig føler mange ledere, at de ikke slår til, og er derfor selv udsat for et latent pres af stress. Andre lever (ubevidst) med at deres medarbejdere finder dem inkompetente og får ikke udviklet medarbejdernes ressourcer. ”Der er næsten ingen uddannelser, der har fokus på det individuelle […]

Både lederen selv, lederens chef og medarbejdere siger, at lederuddannelsen har udviklet og flyttet lederen – både fagligt og personligt. Men vejen til at blive en bedre leder er også hård og krævende, lyder det fra lederne. I en ny publikation fra Væksthus for Ledelse får du råd om, hvordan du kommer bedst igennem din lederuddannelse. En lederuddannelse virker. Det bekræfter en større, kvalitativ undersøgelse fra Væksthus for Ledelse, som igennem fire år har fulgt og interviewet 15 ledere på den offentlige lederuddannelse og 35 af deres medarbejdere samt deres chefer. 96 procent af lederne oplever, at de er blevet […]